GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM A KÖZNEVELÉSBEN

A köznevelési intézményekben a gyermek- és ifjúságvédelem feladatait, szereplőit és azok kötelességeit, a jelzőrendszer működését alapvetően a következő jogszabályok
határozzák meg:

Minden nevelőnek, de elsősorban az osztályfőnököknek és a napközis nevelőknek a feladata a gyermeket veszélyeztető, vagy számára valamilyen hátrányt jelentő tényező feltárása (olyan magatartás, mulasztás, vagy körülmény következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza). Legfontosabb feladatunk a megelőzés és az azonnali reagálás.

Fontos a szoros kapcsolattartás az iskolai és iskolán kívüli segítőkkel:

  • igazgató
  • osztályfőnökök
  • napközis nevelők
  • szaktanárok
  • iskolaorvos
  • védőnő
  • pszichológus
  • nevelési tanácsadó
  • önkormányzat
  • rendőrség (KMB)
  • vöröskereszt
  • egyházak
  • szülői támogatók
  • területi gyermekvédelmi szakszolgálat
  • helyi családgondozó

A SZOCIÁLIS HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSÉT SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK

Minden nevelőnek feladata az, iskolai év elején és a tanév során folyamatosan a szociális hátrányokkal küzdő fiatalok feltérképezése, problémáik megismerése (anyagi háttér, mentális okok - pszichológiai, pedagógiai -, morális háttér), intézményünkben a szociális hátrányok enyhítését az alábbi tevékenységi formák szolgálhatják:

  • Családlátogatás, környezettanulmány.
  • Folyamatos kapcsolattartás az érintettekkel (család, gyermek, kollégák).
  • Felzárkóztató, illetve tehetséggondozó program szervezése.
  • Drog és bűnmegelőzési programok. Folyamatos kapcsolattartás a rendőrség szakembereivel.
  • Pályaorientációs tevékenység: részvétel a középiskolai nyílt napokon, pályaválasztási szülői értekezletek hívott előadóval, pályaválasztási szaktanácsadás igénybevételére javaslat.
  • Felvilágosító munka a szociális juttatások lehetőségeiről szülői értekezleteken, fogadóórákon, családlátogatásokon. A községben működő segítő szervezetek (Caritas, Vöröskereszt, Nagycsaládosok Egyesülete, egyházak ) tevékenységének figyelemmel kísérése, támogatása (pl. ruha- és cipőgyűjtés, illetve osztás, kirándulások szervezése, játszóház rendezése, táborozás, sportvetélkedő).
  • A helyi önkormányzati támogatások megszervezésének ösztönzése: rendszeres nevelési segély, beiskolázási segély, étkezési hozzájárulás. Motiválás arra, hogy vegye igénybe a kedvezményes étkezést, a tanórákra való színvonalas felkészítést a napközis ellátás keretében.
  • Kapcsolatfelvétel a szakszolgáltató intézménnyel, a Nevelési Tanácsadóval.
  • Pályázatok figyelése, részvétel a pályázatokon.
  • Rendszeres kapcsolattartás az önkormányzat családsegítő szakemberével és a védőnővel.
  • Az egészségügyi szolgálattal együttműködve elősegítjük az orvosi vizsgálatokon való tanulói részvételt (iskolaorvos, fogorvos).
  • Továbbra is igényeljük azokat a juttatásokat, amelyeket - a tanulók szociális helyzetére való tekintet nélkül - a szülői munkaközösség eddig is nyújtott különféle alkalmakkor (karácsony, diáknap).

(copyright: Petőfi Sándor Általános Iskola)