|
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM A
KÖZNEVELÉSBEN
A köznevelési intézményekben a gyermek- és ifjúságvédelem feladatait, szereplőit és
azok kötelességeit, a jelzőrendszer működését alapvetően a következő jogszabályok
határozzák meg:
-
-
-
326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési
intézményekben történő végrehajtásáról
-
-
-
-
Minden nevelőnek, de elsősorban az osztályfőnököknek és a napközis nevelőknek
a feladata a gyermeket veszélyeztető, vagy számára valamilyen hátrányt jelentő
tényező feltárása (olyan magatartás, mulasztás, vagy körülmény következtében
kialakult állapot, amely a gyermek testi, értelmi, érzelmi, erkölcsi fejlődését gátolja
vagy akadályozza). Legfontosabb feladatunk a megelőzés és az azonnali reagálás.
Fontos a szoros kapcsolattartás az iskolai és iskolán kívüli segítőkkel:
- igazgató
- osztályfőnökök
- napközis nevelők
- szaktanárok
- iskolaorvos
- védőnő
- pszichológus
- nevelési tanácsadó
- önkormányzat
- rendőrség (KMB)
- vöröskereszt
- egyházak
- szülői támogatók
- területi gyermekvédelmi szakszolgálat
- helyi családgondozó
A SZOCIÁLIS HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSÉT SEGÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK
Minden nevelőnek feladata az, iskolai év elején és a tanév során folyamatosan a
szociális hátrányokkal küzdő fiatalok feltérképezése, problémáik megismerése (anyagi háttér, mentális okok - pszichológiai, pedagógiai -, morális háttér),
intézményünkben a szociális hátrányok enyhítését az alábbi tevékenységi formák
szolgálhatják:
-
Családlátogatás, környezettanulmány.
-
Folyamatos kapcsolattartás az érintettekkel (család, gyermek, kollégák).
-
Felzárkóztató, illetve tehetséggondozó program szervezése.
-
Drog és bűnmegelőzési programok. Folyamatos kapcsolattartás a rendőrség szakembereivel.
-
Pályaorientációs tevékenység: részvétel a középiskolai nyílt napokon,
pályaválasztási szülői értekezletek hívott előadóval, pályaválasztási szaktanácsadás
igénybevételére javaslat.
-
Felvilágosító munka a szociális juttatások lehetőségeiről szülői értekezleteken,
fogadóórákon, családlátogatásokon. A községben működő segítő szervezetek
(Caritas, Vöröskereszt, Nagycsaládosok Egyesülete, egyházak ) tevékenységének
figyelemmel kísérése, támogatása (pl. ruha- és cipőgyűjtés, illetve osztás,
kirándulások szervezése, játszóház rendezése, táborozás, sportvetélkedő).
-
A helyi önkormányzati támogatások megszervezésének ösztönzése: rendszeres
nevelési segély, beiskolázási segély, étkezési hozzájárulás.
Motiválás arra, hogy vegye igénybe a kedvezményes étkezést, a tanórákra való
színvonalas felkészítést a napközis ellátás keretében.
-
Kapcsolatfelvétel a szakszolgáltató intézménnyel, a Nevelési Tanácsadóval.
-
Pályázatok figyelése, részvétel a pályázatokon.
-
Rendszeres kapcsolattartás az önkormányzat családsegítő szakemberével és a
védőnővel.
-
Az egészségügyi szolgálattal együttműködve elősegítjük az orvosi vizsgálatokon
való tanulói részvételt (iskolaorvos, fogorvos).
-
Továbbra is igényeljük azokat a juttatásokat, amelyeket - a tanulók szociális
helyzetére való tekintet nélkül - a szülői munkaközösség eddig is nyújtott különféle
alkalmakkor (karácsony, diáknap).
|